Spoorbeheerder ProRail en de NS kunnen maar beter weer onder een leiding vallen. Dat concludeert adviseur Jaap Bierman, maar die conclusie mocht hij van ProRail niet in het rapport opnemen.
Dat schrijft De Volkskrant donderdag. Adviseur Bierman schreef in opdracht van NS en ProRail het rapport ‘Beter en Meer’ over de toekomst van het spoor.
Maar interessanter dan het rapport zelf is het persoonlijke memo (pdf) dat Bierman naar de directies van zowel de NS als ProRail stuurde. Hierin schrijft hij namelijk zijn echte conclusie op. Een conclusie die hij van de directie van ProRail uitdrukkelijk niet in het officiële rapport mocht zetten: voor de reiziger is het beter als de splitsing van het spoorbedrijf uit 1995 wordt teruggedraaid.
Bierman (44), voormalig manager van Shell, werd ingehuurd en betaald door zowel de NS als ProRail, maar het idee voor een adviseur kwam van het bureau van minister Schultz van Haegen van infrastructuur. De Tweede Kamer wil namelijk van de minister en staatssecretaris Wilma Mansveld meer treinen en minder vertragingen. Een adviseur moest bekijken hoe dat kon worden gerealiseerd en hoe de problemen tussen ProRail en NS konden worden opgelost.
Belangen spooronderhoud en reizigersvervoer botsen.
Een groot deel van de problemen tussen ProRail en de NS liggen in het feit dat hun belangen botsen, concludeert Bierman. Zo wil ProRail onderhoud overdag uitvoeren, want dat is goedkoper. De NS wil het liever ’s nachts omdat reizigers er dan minder last van hebben.
ProRail wil zo min mogelijk wissels, want wissels geven in de winter ellende. NS wil veel wissels want dan kunnen treinen bij problemen gemakkelijk worden omgeleid. En zo zijn er aan de lopende band conflicterende belangen.
Het zou beter zijn als er één overkoepelende leiding zou zijn die de verschillende belangen tegen elkaar kan afwegen. Bovendien is de reden waarom het spoorbedrijf ooit is opgeknipt, helemaal niet meer aanwezig.
Destijds werd het spoorbeheer losgekoppeld en ondergebracht bij staatsbedrijf ProRail om marktwerking te bevorderen. Het idee was dat er concurrentie op het spoor zou komen. De NS, op termijn geprivatiseerd en naar de beurs gebracht, zou slechts een van de uitbaters zijn.
Van die privatisering is het nooit gekomen. NS is en blijft een staatsbedrijf en concurrenten zijn er amper.
Lees ook
Zo'n 600 banen op de tocht bij ProRail
Inspectie: ProRail leert onvoldoende van fouten
'Ministerie verborg kritisch rapport over ProRail'
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl